Auteur: Hans van Schoot

De voorbereidingen voor ZBR 2026

Getijde tabellen opzoeken, passage tijden uitrekenen, de Berichten aan Zeevarenden verwerken in de hydrografische kaarten van 2025, duimen dat op het allerlaatste moment toch nog de nieuwe kaarten beschikbaar zullen zijn, boot inruimen, plannen maken, bij elk plan roepen dat we eerst maar eens moeten afwachten wat de wind gaat doen, en dan vergeten we maar even snel de enorme hoeveelheid werk die afgelopen winter verzet is tijdens het onderhoud aan de AM1. Oh en natuurlijk dit nieuwe blog starten!

De bemanning voor dit jaar heeft er weer erg veel zin in, en we zijn natuurlijk ook erg trots dat onze stunt van vorig jaar opgenomen is in het reglement als nieuwe opdracht van 3! punten. Gaan we het dit jaar weer doen? Dit jaar valt de ZBR tijdens “dood tij”, wat betekent dat het verschil tussen hoog water en laag water “minimaal” is. Dood tij op de Waddenzee betekent nog steeds ongeveer 1,40m verschil tussen hoog water en laag water bij Den Helder, en ongeveer 2,10m verschil bij Nes (Ameland). Maar doordat hoog water dus iets minder hoog is dan gemiddeld, worden spannende passages nog iets spannender. En zoals we vorig jaar geleerd hebben: vastlopen bij hoogwater op het Balgzand tussen het Amsteldiep en Den Helder kan zomaar 24 uur duren…

Noorderhaaks!

Een deel van de bemanning pakt de bucket list erbij om deze af te vinken. We vieren deze met aardbeien + slagroom. Wow

zeehonden, krabbetjes en een prachtig uitzicht. Nu wordt het tijd voor ploegendienst. De ploeg die vannacht aan de beurt is zoekt de kooi op, de ochtendploeg houdt de wacht. Om 10 voor 10 komt de kont vast, om 1 over 10 de kop ook. We liggen.

Zoals we allemaal wel weten, is het werk op een botter nooit klaar. Om 1 uur is het droog genoeg rondom de boot om een lek onder de waterlijn op te zoeken. Guus trekt zijn droogpak aan, klimt naar beneden, en zingt “ik ben een zeehond!”. De kitspuit komt erbij, en daarna maken we met een plamuurmes er een mooi kunstwerk van.

Dan nog even het anker verplaatsen, en het zeehonden pak mag weer uit. Om half 3 is de nachtwacht aan de beurt. De boot komt netjes los, en we zetten weer koers richting de Texelstroom

De zon schijnt!

Nouja, dat doet de zon altijd natuurlijk, maar nu zien we hem soms ook tussen de wolken door!

Het is weer droog rondom de boot, dus we hebben allemaal mooie wandelingen gemaakt over het wad. Ondertussen begint de verveling toe te slaan, we hebben zelfs nog wat kit gezet op de buitenkant van de boot. De ankerlijn is nog een extra lijn aan gezet, en nog wat verder uitgelopen. Er was zelfs tijd voor een groepsfoto met hulp van de marine:

We gaan straks een warme lunch doen, en dan hopen dat er nog wat te zeilen valt vanavond!

Gekruiste Boontjes

Nadat we om 1:15 snachts uit Harlingen vertrokken zijn, kruisen we met afgaand tij de Boontjes op. Het is donker, en er knippert heel erg veel. Een praktijk les in vaarton verlichting codes, iso 2, iso 4, iso 6, iso 8, quick, en dan nog de asymmetrische patronen.

Bij Kornwederzand neemt de volgende ploeg het over, op naar het zachte bed! Voor de boontjes ploeg betekent dit dat het tijd is om lekker te slapen.

To btake or not to pancake?

De eextra opdracht (om 12:00 mocht deze pas open gemaakt worden) is een leuke puzzel; ga tussen 12:00 en 13:00 voor anker, blijf minimaal 24 minuten liggen en maak in deze tijd pannenkoeken beslag, bak pannenkoeken, en eet deze op. Klinkt smakelijk, maar we lopen nu wel dik 5 knopen! Gaan we dan midden op hoog water stil liggen in ondiep gebied, of scheuren we door naar Piet Scheve?

Om 10 voor 1 besluit de wind voor ons; de snelheid is weg, dus snel het zeil eraf en het anker uit, bakken maar!