Getijde tabellen opzoeken, passage tijden uitrekenen, de Berichten aan Zeevarenden verwerken in de hydrografische kaarten van 2025, duimen dat op het allerlaatste moment toch nog de nieuwe kaarten beschikbaar zullen zijn, boot inruimen, plannen maken, bij elk plan roepen dat we eerst maar eens moeten afwachten wat de wind gaat doen, en dan vergeten we maar even snel de enorme hoeveelheid werk die afgelopen winter verzet is tijdens het onderhoud aan de AM1. Oh en natuurlijk dit nieuwe blog starten!
De bemanning voor dit jaar heeft er weer erg veel zin in, en we zijn natuurlijk ook erg trots dat onze stunt van vorig jaar opgenomen is in het reglement als nieuwe opdracht van 3! punten. Gaan we het dit jaar weer doen? Dit jaar valt de ZBR tijdens “dood tij”, wat betekent dat het verschil tussen hoog water en laag water “minimaal” is. Dood tij op de Waddenzee betekent nog steeds ongeveer 1,40m verschil tussen hoog water en laag water bij Den Helder, en ongeveer 2,10m verschil bij Nes (Ameland). Maar doordat hoog water dus iets minder hoog is dan gemiddeld, worden spannende passages nog iets spannender. En zoals we vorig jaar geleerd hebben: vastlopen bij hoogwater op het Balgzand tussen het Amsteldiep en Den Helder kan zomaar 24 uur duren…





