Afgelopen week hebben we weer ons eerste opstapvaartje gehad. Aan boord waren Max en Jesse die door vrienden waren uitgenodigd om te vieren dat ze samen in het huwelijksbootje zullen stappen. We wensen de heren veel geluk samen!
We hopen later in het seizoen nog een aantal opstapvaartjes te doen om meer mensen kennis te laten maken met de AM1 en extra inkomsten te genereren voor het onderhoud op langere termijn. Ook zijn er nog plekken beschikbaar op onze Waddentochten. Neem contact op met Hans Bouman voor de mogelijkheden als opstapper!
Afgelopen weekend was de AM1 in Spakenburg voor de Zuidwalwedstrijden. Helaas was er weinig wind, maar we hebben genoten van het prachtige weer en de gezelligheid!
Wilt u ook ervaren hoe het is om op een botter te varen? Vrijdagavond 17 mei 2024 hebben we nog ruimte voor opstappers (20 euro per persoon) en er zijn ook nog plekken te vergeven voor de Waddentochten op zaterdag 20 juli, zondag 21 juli, zaterdag 10 augustus en zondag 11 augustus (65 euro per persoon). Neem contact op met Hans Bouman voor meer informatie: almeersebotter@gmail.com of 06-83652316.
Heeft u ook zo genoten van onze avonturen op de Waddenzee tijdens de Zachtebedrace? Deze zomer bieden we diverse dagtochten aan op de Waddenzee. Ervaar zelf dit unieke stukje van de Nederland!
Op zaterdag 20 juli, zondag 21 juli, zaterdag 10 augustus en zondag 11 augustus zijn er dagtochten die vertrekken vanuit Den Oever.
Wil je een unieke dag meemaken met je vriend, vriendin of familie? Geef je dan nu op! Deze dag kost 65 euro.
Meer informatie of opgeven bij Hans Bouman: almeersebotter@gmail.com of 06-83652316.
Om 13.10 vaart de AM1 over de finish en proberen we onder zeil de Historische hoek binnen te lopen. Helaas liggen alle boxen vol en moeten we toch de motor aanzetten om aan te leggen in de Wadden haven.
De zachtebedrace 2024 zit erop! Nog even wachten op de laatste boten die binnenkomen en natuurlijk de resultaten.
We hebben genoten en alle facetten van een ZBR zijn weer voorbij gekomen. Zon, wind, regen, storm. Slapen, eten en putsen. We maken er een nieuw werkwoord van. Twee sardientjes in een blik, werden 8 haringen in een ton. Het is gelukt om het vooronder te vullen met 8 personen en nog te slapen ook! Zouden we moe geweest zijn! Ja!, we hebben kunnen ontspannen, maar ook heel hard moeten werken. We hebben gelachen en goede gesprekken gevoerd met elkaar. We zijn droog gevallen, vastgelopen, hebben het anker uitgelopen. In onderbroek via de Kluiverboom naar de kant gekropen om een vlaggetje ibin Roptazeil achter te laten. We hebben de schipper van een polyester kajuitboot bang gemaakt toen wij met onze 18 ton zware botter op hem afkwamen. We hebben wad gelopen, zeehonden gezien, we hebben de mast beklommen omdat de kluiverval uit het blok was gelopen en Guus heeft met een droogpak gezwommen tegen de stroming in! (Nooit je ankerlijn loslaten. :)) We hebben mooie sterrenhemels, prachtige zons op- en ondergangen gezien. We hebben gevaren in het donker en natuurlijk overdag en heel veel gevaren met de kluiver. Helaas lukt dat laatste even niet meer na een contact met een Dukdalf, maar gelukkig zijn we allen ongedeerd en is de schade te herstellen. We hebben gejut en zijn wat vergeten. Een ankerbol aan een ander schip vastleggen is niet handig, dat weten we, maar heel soms heb je geen keus. Bij de ZBR merk je dat vermoeidheid je vergeetachtig maakt. (Ankerbol wordt hopelijk vanavond nog opgehaald) We hebben heerlijk gegeten, waarbij de avondmaaltijden de enige echte gezamelijke rustmomenten zijn en de maaltijden veelal onder zeil bereid zijn. We hebben genoten. Meedoen aan de ZBR is een feestje, waar je ontzettend veel van leert en mooie herinneringen maakt. Dank aan de drie schippers HansvS, Coen én Pim van de BU130/Trui die ons hebben aangestuurd, zodat we dit met elkaar tot een succes hebben kunnen brengen.
Bij de ton waar we naar bakboord moeten afbuigen zien we de Zilveren Maan bij de boomstaken voor anker liggen. We hoopte dat het water al diep genoeg was, maar liepen zelfs in de geul vast. Het is rond de klok van 7 uur. Om 08.00 is de wissel van de wacht. Een mooi moment voor een warm ontbijt. Wentelteefjes.. een aantal van ons eet dit voor het eerst. De boot begint al snel weer los te geraken. Ik bak stug door terwijl de zeilen worden gehesen en het team weer wisselt. Wij doen nog even de afwas en pakken nog een uurtje rust. De laatste dag van de zachtebed race loopt altijd een beetje anders. We willen natuurlijk met zijn allen nog net die laatste puntjes binnenhalen en allemaal willen we de finish meemaken.
Om 04.00 is het weer onze beurt. Wederom een prachtige sterrenhemel boven ons hoofd. Zo veel sterren te zien, dat we even goed moesten kijken waar De Grote Beer was.
Deze wacht kleurt alles rood. Dat is nml het enige licht wat je niet verblind tijdens het varen en toch de mogelijkheid geeft iets te zien. Het heeft iets magisch. Het schuim van de riggels op de platen is goed te zien. En nu zijn de boeien verlicht. De zon komt op. Het is koud en ondanks je handschoenen, voel je na een uur je vingers niet meer. Ook daar hebben we een trucje voor. We zetten thee en dan kan je je handen even opwarmen aan de fluitketel of kopje thee.
We zeilen naar de Zachtebed. Dat is een driehoek die gevaren moet worden rondom een plaat. Vlak voor de start van de zachte bed maken we een mooie gijp. We moeten de tonnen strak volgen want het is nog laag water. Dus de driehoek op de GPS wordt een kleine boog.
Nadat we om 1:15 snachts uit Harlingen vertrokken zijn, kruisen we met afgaand tij de Boontjes op. Het is donker, en er knippert heel erg veel. Een praktijk les in vaarton verlichting codes, iso 2, iso 4, iso 6, iso 8, quick, en dan nog de asymmetrische patronen.
Bij Kornwederzand neemt de volgende ploeg het over, op naar het zachte bed! Voor de boontjes ploeg betekent dit dat het tijd is om lekker te slapen.
We krijgen bericht van de wedstrijdleiding dat we vanaf 19.00 weer mogen varen. Tijdens onze platvoetwacht van 18.00-20.00 proberen we normaliter te koken. We besluiten nog even te wachten met wegvaren uit Harlingen en te gaan jutten, ook dat levert ons straks een punt op. Er wordt begonnen met koken. Vanavond op het menu, pitabroodjes met lamsschouder, en munt. Omdat het regent eten we in het vooronder. Gezellig knusse ruimte.
Rond 20.00 zijn we klaar voor vertrek. We hebben de shiften iets aangepast, zodat we meer bemanning hebben bij wegvaren of lastige situaties. Met zijn vijfen gaan we de uitdaging aan van moeder natuur, maar dit is toch echt nog heftig. Vanuit de haven niet goed in te schatten. De weerberichten zeggen windkracht 5 met vlagen naar 6, maar dit is meer. Het nevelt en zicht is slecht. Het roer is nauwelijks te houden. Uiteindelijk besluiten we dat het te gevaarlijk is om door te varen en keren we terug naar Harlingen om toch nog langer te wachten.