De AM1 ligt klaar voor de start….

Nu de bemanning nog! Nog één nachtje thuis in mijn comfortabele bedje. Mijn gezin een dikke knuffel geven en dan na het halen van de laatste boodschappen….hup in de auto naar Den Oever! Op naar het avontuur⛵⛵⛵

Dank Guus (onze klim aap) voor deze mooie foto!

Onze schippers zijn al dagen in de weer met het uitstippelen van de mogelijke routes. Gaan we wel of niet naar Ameland. Hoeveel punten kan je halen als je daar helemaal heen zeilt. Waar val je droog en voor hoe lang. Wat doet de wind en wat als we nu toch de andere kant op gaan. Hoeveel risico durven we te nemen. Kunnen we over die zandplaat of varen we eromheen. Ik laat me verassen en heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Onze schippers Ron en Riekus weten hoe het moet!

Ik ga naar de ZBR en ik neem mee…

Heel veel warme kleren, thermokleding, zeilkleding, zeillaarzen, reddingsvest, muts, handschoenen, zonnebril, zonnebrand, een dikke slaapzak, een kussen, nog een deken, een handdoek en toiletartikelen, een nacht hoofdlamp, mijn telefoon, een pen en een blocnote (voor 3 op een rij), een bidon, een camera voor de bijzondere foto’s en een goed humeur. Nu nog even kijken of het allemaal wel in mijn tas past.

We zijn onderweg!

We hadden een vroege start vanmorgen in Almere. Eerst een half uurtje naar de brug pruttelen tegen de wind in, en een rif in het grootzeil leggen.

Eenmaal op het Markermeer stond er een lekkere windkracht 4 tot 5, met stevige vlagen onder de buien door. Een vleugje hagel erbij maakte het tot een lekker stevige overtocht.

Onderweg hebben we het paard van Marken nog even gegroet.

Nu ligt de AM1 in Enkhuizen, en na een lekkere pasta maaltijd is de bemanning weer op temperatuur gekomen.

morgen weer verder naar Den Oever!

Hoe lang nog..

Nog 3 dagen, 16 uur en 47 minuten,…. dan zullen we zeilend de haven van Den Oever verlaten. Zo zal de race worden gevaren. Zonder motor en zonder navigatie systemen, ook google maps gaat uit. 72 uur nauwelijks bereik met het thuisfront, een uitdaging opzich! 10 vrijwilligers van de AM1 gaan deze uitdaging aan. We hebben er zin in!

Onderhoud 2022

Werfmaand 2022 gedaan

Dit jaar zijn er geen grote restauraties gedaan. Wel zijn de blokken dit jaar helemaal kaal gehaald, en er is een nieuw blok gemaakt. Diverse kleine rotte plekken zijn uitgebeiteld waarin nieuw eikenhout is geplaatst, gelijmd en gekit. Het breeuwwerk bleek dit jaar niet perfect, want toen we gingen varen stroomde het water toch wel door vrij grote kieren. Dat kan ook uitdroging geweest zijn door teveel zonnige dagen. Dit is in de Haven gebreeuwd. Ziet u het voor zich? Een vrijwilliger in wetsuit, de buitenkant breeuwen? Knap! Verder is de mast weer gekeurd, en na kleine reparaties goedgekeurd. Dat betekende wel dat de mastvoet gerepareerd is met ingenieus driedimensionaal afgetekend eiken. Alle lopende lijnen zijn nog goed, zwaarden ook. Wat laningen gerepareerd. Alles in de lak dan wel antifouling. En een lijstje gemaakt voor volgend jaar.

Berghout

Dit gaan we dit jaar geheel vervangen. Het berghout is de stootrand. Het is er aan toe. Maar het is wel een kostbare restauratie. Dit moet professioneel gedaan worden. Dat wordt de werf in Workum, scheepstimmerman Ivor van Klink. Oktober en november liggen we daar op de werf. We gaan dagen helpen. Daar leer je van, en het drukt de kosten.

Werfmaand 2022 plannen

Dit jaar 2022 wordt het april, de weken dat we de werf opgaan. De precieze data horen we nog van de collega’s van de Huizer Botterwerf. De Zachtebedrace op het wad is 29 april – 2 mei. Daar willen we in ieder geval aan meedoen en dat is twee dagen er naartoe varen. We hebben na de werfbeurt een paar dagen nodig voor inruimen, zeilen aanslaan en vooral dicht laten trekken van de romp in het water. Na zo’n droge werfbeurt is een houten platbodem namelijk zo lek als wat. Misschien hebben we maar drie weken de tijd. De onderhoudsploeg is al druk met de rij klussen, de mogelijke verrassingen, wat te doen als er meer slechte plekken zijn dan gedacht, en vooral met het aanschaffen van alle materiaal. Daarna volgt het roosteren van mensen; knap lastig. De ene dag heb je nauwelijks mensen nodig (lak moet drogen), andere dagen kun je er wel acht gebruiken (schuren romp, rondhouten, breeuwen, motoronderhoud, pomp installeren). Een hele klus voor de onderhoudsploeg. Maar gelukkig hebben we flink wat handige vrijwilligers, allemaal eigenwijs volk. Daar moet de onderhoudsploeg een beetje leiding aan geven. We wensen ze sterkte. De onhandige vrijwilligers daarentegen zijn allemaal gedweeë mensen. Die laten zich zonder morren inzetten voor schuren, lakken en opruimen.

Werfmaand 2021

In 2021 zijn we niet de werf op geweest. Dit had te maken met ontbrekende inkomsten en met de uitstekende staat van onderhoud. Er is wel van alles gedaan. Denk aan lakken, touwwerk gerepareerd, motor een grote beurt, scharnieren in de kistdeksels in het vooronder. Een deksel van de trog is vernieuwd, en er is een nieuwe gereedschapskist gemaakt, de Thoenkist. De nieuwe onderlijkstrekker achter op de giek is al uitgeprobeerd met windkracht 4; ietsje krom nu. Resteert het klaptop mechanisme, nodig om onder de brug door te kunnen. Elk jaar wordt deze verbeterd, elk jaar kan het beter. En alle veiligheidsmiddelen zijn vernieuwd. Ze kan er weer tegen dit jaar.

Werfmaand 2020

In februari – maart 2020 lagen we weer op de botterwerf in Huizen. Dat was allemaal wat ingewikkeld met de epidemie maatregelen, maar het is gelukt. Dit jaar is de bakboordzijde uitvoerig gebreeuwd, speciaal bij de schroefasdoorsteek, en voor een lelijke plek gerepareerd en gebreeuwd. De elektrische voorzieningen zijn behandeld, de navigatieverlichting, de bedrading, LED-verlichting in het vooronder, schakelkast, dat soort zaken. Er is een nieuwe schroef geplaatst, een Variprop kantelschroef. En er zijn een hele rij ‘hout klussen’ gedaan. Zwaardklamp, luik en luikhoofd, steun voor het anker op het voordek, nieuwe bak voior het kooktoestel, en gangen gerepareerd aan baklboord, masttop, onder de mastband en de sierlatjes onder de hommer. De zwaarden zijn dit jaar geheel kaalgehaald en in vele lagen lak gezet. Er is een schildpadblok geplaatst op de giek voor de smeerreep; een kunstig werkje van scheepstimmerman Jaap Thoen. Berghout en boeisel is gedaan. Laningen achter zijn vervangen. Onder de deken is veel schimmel weggekrabd en in de carbolineum gezet. 

En natuurlijk veel schuren en lakken. Dit jaar is wederom de mast gekeurd, als elke twee jaar. We denken dat we het volgend jaar minder kunnen doen, zo grondig zijn we dit jaar bezig geweest. Dat zou goed uitkomen qua kosten, want in 2020 verdienen we geen cent.  Zie de foto galerij voor een sfeerimpressie van de AM1 op de werf!