Noorderhaaks!

Een deel van de bemanning pakt de bucket list erbij om deze af te vinken. We vieren deze met aardbeien + slagroom. Wow

zeehonden, krabbetjes en een prachtig uitzicht. Nu wordt het tijd voor ploegendienst. De ploeg die vannacht aan de beurt is zoekt de kooi op, de ochtendploeg houdt de wacht. Om 10 voor 10 komt de kont vast, om 1 over 10 de kop ook. We liggen.

Zoals we allemaal wel weten, is het werk op een botter nooit klaar. Om 1 uur is het droog genoeg rondom de boot om een lek onder de waterlijn op te zoeken. Guus trekt zijn droogpak aan, klimt naar beneden, en zingt “ik ben een zeehond!”. De kitspuit komt erbij, en daarna maken we met een plamuurmes er een mooi kunstwerk van.

Dan nog even het anker verplaatsen, en het zeehonden pak mag weer uit. Om half 3 is de nachtwacht aan de beurt. De boot komt netjes los, en we zetten weer koers richting de Texelstroom

Op naar Noorderhaaks

We roepen de wachttoren van Den Helder op met de marifoon en vragen toestemming om via Den Helder onderlangs naar Noorderhaaks te zeilen. We komen mooi uit met de veerdienst van Texel en er naderen geen grote vrachtschepen dichtbij, waardoor het oversteken van de vaargeul ook soepel verloopt.

Eerder dan gepland komen we aan bij Noorderhaaks. Wat een prachtig eiland! Het ligt vol met zeehonden. Op een diepte van 1.80 meter laten we in 1 klap het fok zakken en gaat het anker uit. Als het laagwater is liggen we voor de afgesproken tijd vast. Dat moet namelijk voor 22.10. Het is nu 21.15 en het waterpeil is 120 cm… Dat gaat de goede kant op. Het water zal nog wat zakken en dan kunnen we ons met het anker precies op het juiste moment vastleggen. Noorderhaaks zijn we allen nog nooit naartoe gevaren. Zelfs Coen niet die al jaren met de AM1 vaart. Deze race dus de tweede keer dat we een nieuw stuk zien van het wad. Jammer dat het nu donker wordt en er maar zo kort hebben kunnen genieten van dit mooie uitzicht.

De wekker gaat zo om 02.30 dan gaat het zachtebedritme van start, het ritme waarin we in 2 ploegen zeilen en hopen dat we nu niet meer droogvallen en kunnen zeilen.

Zodra het waterpeil hoog genoeg is, gaan vertrekken we hier en gaan we richting de Zachtebed.

Het nachtzeilen gaat beginnen! Welterusten.

De AM1 doet weer mee!

Nu is onze kans, de enige voor de komende 24 uur… Op het wad is de geul bekeken waar we naartoe willen. Het is smal en we moeten heel goed opletten. Het anker met 3 lijnen is uitgelegd in de richting naar de geul, waar we NW richting Den Helder gingen. Met 3 man die met peilstokken de diepte meetten en 2 man met de verrekijker voor de peiling met kompas hebben we ons door de smalle geul gemanoeuvreerd. We zeilen weer! Het is gelukt!

Wadlopen

Als je geluk hebt, kan je tijdens de ZBR een wandeling maken over het wad. Nu wij vastgelopen zijn hebben we de luxe hier optimaal van te kunnen genieten! Natuurlijk nemen we het afval wat we vinden mee (er ligt gelukkig niet veel), want ook die moeite wordt tijdens de ZBR beloond. De zeehonden liggen wat verder bij ons vandaan en die genieten net als wij van het zonnetje dat steeds meer schijnt.

Proost op een behouden vaart! – AM1

De samenstelling van de bemanning is niet elk jaar hetzelfde, maar de tradities bij de ZBR en ook bij de AM1 worden niet vergeten. Zo genoten we van een heerlijk visje bij het palaver en ontbrak ook de Graved Laks en de toast op de behouden vaart niet.

We hebben dit jaar ook weer een gast aan boord. Friso van De Trui gezellig met ons mee.

Natuurlijk geen ZBR zonder Riekus zijn zege.

En voor zaterdagavond is er weer een heuse feestmaaltijd voorbereid.

Proost!

De zon schijnt!

Nouja, dat doet de zon altijd natuurlijk, maar nu zien we hem soms ook tussen de wolken door!

Het is weer droog rondom de boot, dus we hebben allemaal mooie wandelingen gemaakt over het wad. Ondertussen begint de verveling toe te slaan, we hebben zelfs nog wat kit gezet op de buitenkant van de boot. De ankerlijn is nog een extra lijn aan gezet, en nog wat verder uitgelopen. Er was zelfs tijd voor een groepsfoto met hulp van de marine:

We gaan straks een warme lunch doen, en dan hopen dat er nog wat te zeilen valt vanavond!