AM1 in artikel Gooi- en Eemlander

Tijdens de mastkeuring van de AM1 was er een verslaggever aanwezig. Dit heeft geresulteerd in een stuk in de Gooi- en Eemlander op vrijdag 29 maart. Hieronder een link naar het artikel (helaas achter een betaalmuur)!

Krant: Gooi- en Eemlander

Datum: 29 maart 2024

Titel: Keurmeester inspecteert botters. ’Je moet er niet aan denken dat er een ongeluk gebeurt’

Door: Marjolein Vos

Je vindt het artikel hier.

Mast en giek goedgekeurd

Vanmorgen zijn de mast en giek van de AM1 gekeurd door de keurmeester. Beiden zijn goedgekeurd! Dat betekent dat we de komende twee jaar deze onderdelen veilig kunnen gebruiken. Dit weekend zullen we de lijnen en blokken weer in de mast plaatsen. De mast wordt dan volgende week weer op de AM1 gehesen. Het ziet er dus naar uit dat we op tijd klaar zijn voor de Pieperrace in Volendam!

Het enige minpunt is dat we het muntje onder de mast dan niet meer kunnen zien, dus kijk nog maar een keer goed naar onderstaande foto’s 🙂 !

Foto’s door Harm Evers

Update onderhoud en een goed bewaard geheim blootgelegd

Inmiddels liggen we anderhalve week voor onderhoud op de Botterwerf in Huizen. Het plan is dat we komend weekend afronden, dus we werken hard door om die deadline te halen!

We hebben ontzettend veel meters gebreeuwd en zijn druk aan het schuren en lakken. De dekenpoten (zie foto hierboven) staan weer strak in de lak en ook de giek heeft een laag gekregen. Verder doen we ook reparaties aan het houtwerk van de AM1.

Nu de mast van boord is, is een goed bewaard geheim zichtbaar geworden. Niet doorvertellen, maar onder de mast zit een munt verstopt. Het verhaal gaat dat een munt onder de mast voor voorspoed zal zorgen. Uiteraard laten we die zitten voor een behouden vaart!

Bronvermelding foto’s:

  1. Foto door Marleen Kerssens ↩︎
  2. Foto door Marleen Kerssens ↩︎
  3. Foto door Harm Evers ↩︎
  4. Foto door Harm Evers ↩︎

Laat het breeuwen beginnen

Vorig weekend is de AM1 vertrokken naar de botterwerf in Huizen. De afgelopen week zijn de vrijwilligers druk aan het werk geweest. Zo zijn we aan het breeuwen. Breeuwen is een techniek die wordt gebruikt om de kieren tussen de gangen (planken) te dichten zodat de boot waterdicht wordt.

Met een breeuwijzer en breeuwhamer worden vezels in de kieren geslagen. Als de vezels nat worden zetten ze uit waardoor de ruimte wordt opgevuld. Zo kan het water niet de boot in komen.

Breeuwen wordt ook wel kalefateren genoemd, daar komt dus het woord ‘opkalefateren’ vandaan!

We hopen de AM1 snel weer ‘opgekalefaterd’ te hebben en koers te kunnen zetten naar onze vaste ligplaats in Almere Haven.