Zachte(bed) zoete Wentelteefjes

Bij de ton waar we naar bakboord moeten afbuigen zien we de Zilveren Maan bij de boomstaken voor anker liggen. We hoopte dat het water al diep genoeg was, maar liepen zelfs in de geul vast. Het is rond de klok van 7 uur. Om 08.00 is de wissel van de wacht. Een mooi moment voor een warm ontbijt. Wentelteefjes.. een aantal van ons eet dit voor het eerst. De boot begint al snel weer los te geraken. Ik bak stug door terwijl de zeilen worden gehesen en het team weer wisselt. Wij doen nog even de afwas en pakken nog een uurtje rust. De laatste dag van de zachtebed race loopt altijd een beetje anders. We willen natuurlijk met zijn allen nog net die laatste puntjes binnenhalen en allemaal willen we de finish meemaken.

De Hondenwacht aflossen.

Om 04.00 is het weer onze beurt. Wederom een prachtige sterrenhemel boven ons hoofd. Zo veel sterren te zien, dat we even goed moesten kijken waar De Grote Beer was.

Deze wacht kleurt alles rood. Dat is nml het enige licht wat je niet verblind tijdens het varen en toch de mogelijkheid geeft iets te zien. Het heeft iets magisch. Het schuim van de riggels op de platen is goed te zien. En nu zijn de boeien verlicht. De zon komt op. Het is koud en ondanks je handschoenen, voel je na een uur je vingers niet meer. Ook daar hebben we een trucje voor. We zetten thee en dan kan je je handen even opwarmen aan de fluitketel of kopje thee.

We zeilen naar de Zachtebed. Dat is een driehoek die gevaren moet worden rondom een plaat. Vlak voor de start van de zachte bed maken we een mooie gijp. We moeten de tonnen strak volgen want het is nog laag water. Dus de driehoek op de GPS wordt een kleine boog.

Gekruiste Boontjes

Nadat we om 1:15 snachts uit Harlingen vertrokken zijn, kruisen we met afgaand tij de Boontjes op. Het is donker, en er knippert heel erg veel. Een praktijk les in vaarton verlichting codes, iso 2, iso 4, iso 6, iso 8, quick, en dan nog de asymmetrische patronen.

Bij Kornwederzand neemt de volgende ploeg het over, op naar het zachte bed! Voor de boontjes ploeg betekent dit dat het tijd is om lekker te slapen.

We mogen weer.

We krijgen bericht van de wedstrijdleiding dat we vanaf 19.00 weer mogen varen. Tijdens onze platvoetwacht van 18.00-20.00 proberen we normaliter te koken. We besluiten nog even te wachten met wegvaren uit Harlingen en te gaan jutten, ook dat levert ons straks een punt op. Er wordt begonnen met koken. Vanavond op het menu, pitabroodjes met lamsschouder, en munt. Omdat het regent eten we in het vooronder. Gezellig knusse ruimte.

Rond 20.00 zijn we klaar voor vertrek. We hebben de shiften iets aangepast, zodat we meer bemanning hebben bij wegvaren of lastige situaties. Met zijn vijfen gaan we de uitdaging aan van moeder natuur, maar dit is toch echt nog heftig. Vanuit de haven niet goed in te schatten. De weerberichten zeggen windkracht 5 met vlagen naar 6, maar dit is meer. Het nevelt en zicht is slecht. Het roer is nauwelijks te houden. Uiteindelijk besluiten we dat het te gevaarlijk is om door te varen en keren we terug naar Harlingen om toch nog langer te wachten.

Haringen in Harlingen, de bemanning van de AM1 heeft een beter idee.

We hebben hopelijk een goede plek om straks als de storm is gaan liggen en de wedstrijd weer verder gaat op zeil de haven uit te zeilen. Iedereen is even in zijn eigen bubble. Aan het bijkomen en opladen voor wat nog komen gaat. En wij hebben hebben een jarige in ons midden, dus zitten aan de chocolademelk met slagroom en…Appeltaart. Marjan, gefeliciteerd met je verjaardag! Inmiddels een jaarlijkse traditie en voor iedereen een feestje om met jou deze dag te vieren op onze botter.

Creatief met zeil

Vanwege de harde wind, besluit de wedstrijdcommissie de wedstrijd tijdelijk stil te leggen. We moeten zo snel als mogelijk een veilige haven zoeken eventueel mogen we hiervoor de motor gebruiken. Harlingen was al de plek waar we naartoe zouden gaan. Maar nu dus iets sneller. We besluiten te stoppen met opkruisen en gaan met tegenwindse koers op de motor verder. De golven trekken aan en we worden behoorlijk nat gesproeid. Maar de zon schijnt ook en we besluiten daar even van te genieten. Omdat we niet meer tegenwind in varen en nog iets sneller te gaan fabriceert schipper Hans een Maona zeiltje. Het werkt, we varen een halve knoop sneller. Om 15.30 komen we aan in Harlingen. We hadden een warm welkom, want de ST130 en de Zilveren Maan zijn er ook. Ook dat is ZBR, creatief omgaan met de middelen die je hebt en elkaars verhalen delen als je elkaar weer ziet.