Categorie: ZachteBedRace2024

Afhankelijkheid en dankbaarheid

Als je 72 uur gaat varen op het wad zonder gebruik van motor en GPS of andere digitale ontwikkelingen is er een ding echt onmisbaar en dat is een zaklamp, een hele goede heb je nodig, zodat je de boeien in de nacht kunt vinden en weet waar je vaart. Als je het alleen op de sterren en de lichtpuntjes aan land (zoals de vuurtoren van Ameland) moet doen, wordt het zeker met harde wind erg spannend.

We dachten twee hele goede lampen te hebben gekocht van NEBO, 12K lumen. De watersport winkels verkopen ze als zoete broodjes.. Het is een instapmodel, maar met 5 licht standen, 220 meter plus bereik, oplaadbaar, 12uur accuduur en bij volvermogen gebruik minimaal 4 uur, dachten wij, dit moet wel goedkomen..

Julie raden het al, ondanks dat de lampen volledig opgeladen waren en ook overdag aan de energiebron hingen… Waren de lampen vannacht leeg. Ze schijnen helemaal niet ver en hebben ook geen goede spotlight. Deze zaklampen zijn echt waardeloos en heb je niets aan. En nu merk je hoe afhankelijk je bent van licht.

Een lichtpuntje hebben wij deze ZBR in ons midden. Pim van de Trui vaart met ons mee, Iemand met zeer goede kennis van het wad en ook goed voorbereid. Hij had nog een kleine Chinese zaklamp mee en dat is onze redding deze ZBR. Met deze zaklamp zijn we gelukkig in staat om de boeien te vinden en zo droog te vallen op de plek waar we tijdens de voorspelde storm morgen het veiligst denken te liggen als we niet kunnen varen. Het is 04.00 uur. Tijd om even te rusten terwijl er 2 de wacht houden.

De sterren wijzen je de weg.

Nachtvaren het is iets heel bijzonders. Je ziet geen hand voor ogen, althans, soms… Kaartlezen is een uitdaging..rode lampjes zijn onmisbaar anders wordt je erdoor verblindt. Soms als het bewolkt is, is het pikdonker. En op andere momenten zie je de mooiste sterrenhemel ooit. Niet op een foto vast te leggen, maar wel in je herinneringen.

Zon en Zen

We varen ver de Piet Scheve plaat. En jawel, het is er.zo smal, we lopen vast. We doen een hoop.moeite om los te komen totdat we besluiten het anker uit te lopen. Gelukkig heeft Guus een droogpak en zwemt hij als een zeehondje terug naar onze boot. We komen direct weer los en worden al snel beloont met een prachtig uitzicht, rust en stilte. Wat is het hier mooi!

Koken op de botter.

We missen dit jaar onze vaste schipper en kok, maar op deze momenten is hij er toch een beetje bij. Vandaag eten we Rendang met rijst, naanbrood, gebakken uitjes, selderij, sambal en kroepoek. Tijdens het zeilen wordt de maaltijd die thuis al zo veel mogelijk was voorbereid gemaakt. Er is niet veel wind, dus we moeten blijven zeilen om niet tegen de zandplaat aangedrukt te worden.

De maaltijd was zoals altijd tijdens de ZBR erg lekker!

De wind trekt aan.. snel zal de AM1 gaan.

Hoe gaat zoiets dan… Met zijn vieren varen we de botter. De andere vier hebben rust. Maar soms is het té leuk of té druk om te gaan slapen en help je toch mee. Een klein voorbeeldje van 24 minuten varen en de vele comando’s en taken waarbij bij elk commando meestal twee man nodig zijn om die taak uit te voeren.

Grootzeil vieren, fok vieren, Kluiverboom uit, kluiver hijsen, kluiver aan, fok aan, grootzeil aan, diepte peilen, wat is het nummer van de volgende boei, oploeven, afvallen, marifoon uitluisteren voor het weerbericht, kijk een zeehond! We liggen vast, boom pakken, iedereen naar het voordek voor tegenwicht, roeien, zwaard iets op, kluiver binnenhalen, Kluiverboom in, fok binnenhalen, anker uit, grootzeil binnenhalen. O en hoe laat is het? Want we moeten om een bepaalde tijd de extra opdracht openen.

De sfeer is goed, het is leuk en zwaar tegelijk, we zijn goed op elkaar ingespeeld en met elkaar lukt het dan elke keer toch maar weer. Dat vinden we toch eigenlijk allemaal erg gaaf!

Ameland en bonuspunt..

We wilde de Piets Scheveplaat over, maar de wind viel weg en toen besloten we om Nes aan te doen. Daar zouden we een extra bonuslunt krijgen als we Riekus belden 30 minuten voor aanvang en maximaal binnen 40 minuten aankomen. Nog even het regelement lezen. Er was iets mbt de tijden op Koningsdag. En ja hoor. Niet bellen tussen 14.00 en 17.30 wil het nu net die tijd zijn?…

Toch maar wel naar Ameland, dan hebben we iig de punten voor het vlaggetje. Om 17.30 dan opnieuw proberen Nes aan te doen voor de bonuspunt.

To btake or not to pancake?

De eextra opdracht (om 12:00 mocht deze pas open gemaakt worden) is een leuke puzzel; ga tussen 12:00 en 13:00 voor anker, blijf minimaal 24 minuten liggen en maak in deze tijd pannenkoeken beslag, bak pannenkoeken, en eet deze op. Klinkt smakelijk, maar we lopen nu wel dik 5 knopen! Gaan we dan midden op hoog water stil liggen in ondiep gebied, of scheuren we door naar Piet Scheve?

Om 10 voor 1 besluit de wind voor ons; de snelheid is weg, dus snel het zeil eraf en het anker uit, bakken maar!